Sursele discută Taxonomia lui Bloom, un cadru educațional dezvoltat în 1956 de Benjamin Bloom pentru a clasifica obiectivele de învățare. Se prezintă cele trei domenii principale: cognitiv (bazat pe cunoștințe), afectiv (bazat pe emoții) și psihomotor (bazat pe acțiune), detaliind revizuirea din 2001 a domeniului cognitiv, care a modificat nivelurile de la “Cunoaștere, Înțelegere, Aplicare, Analiză, Sinteză, Evaluare” la “Amintire, Înțelegere, Aplicare, Analiză, Evaluare, Creare”. Unul dintre documente subliniază influența largă a taxonomiei în educație și oferă sfaturi practice pentru profesori despre cum să o utilizeze pentru a stabili rezultate clare ale învățării, a structura activitățile din clasă și a evalua progresul studenților, transformând-o dintr-un instrument de evaluare într-un ghid cuprinzător pentru proiectarea cursurilor. În cele din urmă, informațiile se completează cu furnizarea de liste cu verbe de acțiune asociate cu fiecare nivel al taxonomiei revizuite, ajutând educatorii să formuleze sarcini și întrebări specifice care corespund obiectivelor cognitive dorite.
Acest articol reprezintă o interpretare educațională a surselor analizate de „RV didactic”.
În 2001, această taxonomie a fost revizuită de Lorin Anderson, un fost student al lui Bloom. Nivelurile au fost redenumite și reordonate, folosind verbe pentru a sublinia natura lor acționabilă și pentru a pune „creativitatea și creația în vârful piramidei”:
- A-și aminti (Remember): Recunoașterea sau reamintirea informațiilor, termenilor, conceptelor de bază fără a le înțelege neapărat sensul.
Verbe de acțiune (exemple): enumeră, indică, recunoaște, reprodu.
- A înțelege (Understand): Demonstrarea înțelegerii informațiilor și ideilor prin organizarea și sumarizarea cunoștințelor.
Verbe de acțiune (exemple): explică, descrie, compară, identifică, rezumă.
- A aplica (Apply): Utilizarea cunoștințelor dobândite pentru a rezolva probleme în situații noi sau necunoscute.
Verbe de acțiune (exemple): utilizează, demonstrează, implementează, clasifică, rezolvă.
- A analiza (Analyze): Descompunerea informațiilor în părți pentru a înțelege relațiile, motivele sau cauzele.
Verbe de acțiune (exemple): compară, diferențiază, organizează, examinează, interoghează.
- A evalua (Evaluate): Emiterea de judecăți despre informații, bazate pe criterii sau standarde stabilite.
Verbe de acțiune (exemple): argumentează, justifică, analizează, apreciază.
- A crea (Create): Construirea unui nou întreg prin combinarea elementelor sau crearea unui nou sens. Aceasta a devenit culmea piramidei.
Verbe de acțiune (exemple): formulează, proiectează, construiește, dezvoltă, planifică.
Exemplu practic, din Educația fizică, pentru dezvoltarea calității motrice „Forța”.
- A-și aminti (Remember): Numește 3 exerciții specifice (pentru o anumită clasă) care pot fi folosite pentru dezvoltarea forței, conform conținuturilor prezentate în programa școlară.
- A înțelege (Understand): Pentru fiecare exercițiu, explică grupele musculare care acționează ca principal motor.
- A aplica (Apply): Demonstrează cum se execută fiecare exercițiu. Efectuează, pe rând, execuția corectă a acestor exerciții.
- A analiza (Analyze): Compară două exerciții care au aceeași grupă musculară ca principal motor.
- A evalua (Evaluate): Evaluează eficiența celor 3 exerciții alese la început cu alte 3 exerciții care pot fi folosite pentru dezvoltarea forței musculare.
- A crea (Create): Construiește o structură motrică scurtă pentru un proiect de lecție.
Alte articole care te-ar putea interesa:
- Re-Calibrare neuro-musculară cu un exercițiu pentru genunchi. Sursele explorează principii de reeducare neuromotorie și aplicarea lor practică pentru îmbunătățirea conștientizării corporale și a mișcării. Primul document detaliază nouă principii, precum atenția, încetinirea, varietatea, subtilitatea, entuziasmul, scopurile flexibile,…
- Gamificarea Didactică: Introducere și perspective. Sursa dată, constând dintr-un document și un tutorial video, explorează aprofundat conceptul de gamificare, cu un accent deosebit pe aplicațiile sale didactice. Materialele oferă o definiție detaliată a gamificării ca…
- Glicarea avansată: Produși finali, reacția Maillard, hiperglicemia,… Sursele oferă o imagine de ansamblu cuprinzătoare a Produșilor Finali de Glicare Avansată (AGEs), compuși nocivi formați prin reacții non-enzimatice, în special reacția Maillard, între zaharuri, proteine, lipide sau acizi nucleici,…
- Rolul cadrului didactic care predă Didactica specialității. Sursele explică distincția fundamentală dintre un didactician și un pedagog, subliniind rolurile lor complementare în educație. Un pedagog este un specialist în știința educației în ansamblu, concentrându-se pe formarea holistică…
- Cele două sisteme ale vitaminei D. Documentul explorează înțelegerea vitaminei D, depășind abordarea tradițională doar pe sănătatea osoasă. Acesta scoate în evidență două sisteme distincte ale vitaminei D: unul clasic, endocrin, legat de sănătatea scheletului și metabolismul…