Gamification

Gamificarea Didactică: Model aplicat.

Acest document prezintă o analiză a unui model didactic gamificat dezvoltat pentru a îmbunătăți procesul de învățare și implicarea cursanților. Modelul a fost construit pe baza a șase unități de lucru, fiecare având o durată de două ore, fiind conceput pentru a proiecta un sistem unitar de informații didactice, gestionând complexitatea și progresivitatea crescândă a sarcinilor pentru a facilita adaptarea cursanților la sistem.

Acest articol reprezintă o interpretare educațională a surselor analizate de „RV didactic”.

Temele principale și ideile cheie.

Introducere.

Într-un context educațional dinamic și adesea presant, menținerea implicării cursanților reprezintă o provocare semnificativă. Gamificarea, aplicarea elementelor de joc în contexte non-ludice, a apărut ca o soluție eficientă pentru a structura învățarea și a susține motivația. Un model didactic gamificat, creat special pentru a menține participanții implicați, a fost aplicat într-un program intensiv. Acesta a constat în șase unități de lucru a câte două ore, desfășurate pe parcursul a două zile, cu un grup divers de 11 cursanți cu vârste cuprinse între 22 și 50 de ani.

 

Importanța subiectului pentru educație.

Gamificarea este esențială pentru educație, deoarece poate transforma experiențele de învățare pasive în unele interactive și motivante, menținând implicarea chiar și în condiții de timp limitat. În cazul specific analizat, gamificarea a venit ca o soluție pentru a structura învățarea și a menține angajamentul într-un program intensiv. Modelul a vizat finalități psihologice și comportamentale clare, cum ar fi încurajarea atenției, cooperării și performanței generale. De exemplu, trimiterea corectă și la timp a temelor era recompensată cu puncte, iar întârzierile erau penalizate. Prima echipă care termina corect o sarcină de grup primea nu doar puncte, ci și o distincție specială, stimulând colaborarea. Performanța generală era transparentă printr-un clasament actualizat permanent, care oferea o ierarhie bazată pe puncte reale din activități și teme. Un sistem de grade militare (soldat, mareșal), legat direct de punctajul total, a fost implementat pentru a oferi o satisfacție vizibilă a progresului, un element comun în jocuri ce motivează participanții. De asemenea, mecanismele de feedback obligatoriu între colegi au valorizat contribuția fiecăruia. Aceste elemente demonstrează că gamificarea poate crea un sistem complex și detaliat, gândit pentru a îmbunătăți experiența de învățare și a susține motivația.

 

Recomandări practice.

Pentru a implementa un sistem didactic gamificat eficient, se pot utiliza următoarele elemente și strategii, bazate pe modelul analizat:

  • Structurarea conținutului. Pornind de la fișa clasică a disciplinei, adăugați sarcini individuale și de grup cu termene limită clare.
  • Proiectarea finalităților. Definiți clar ce comportamente și sentimente doriți să obțineți (ex.: atenție, cooperare, performanță) și stabiliți mecanisme de recompensare și consecințe pentru nerespectare.
  • Mecanisme de recompensă și penalizare.
    • Acordați puncte pentru teme corecte și la timp; aplicați penalizări pentru întârzieri.
    • Oferiți distincții speciale și recunoaștere publică pentru performanțe excepționale (ex.: prima echipă care finalizează o sarcină de grup).
    • Creați un clasament transparent, actualizat constant, care să afișeze punctajele participanților.
    • Introduceți un sistem de progresie prin grade (ex.: soldat, mareșal) pentru a oferi o satisfacție vizibilă și a motiva progresul.
    • Integrați jocuri didactice pentru delectare și progres, precum și recompense pentru răspunsuri rapide, participare fizică (medalii simbolice) și chiar pentru alegerea unui avatar pentru personalizare.
  • Feedback și interacțiune. Implementați obligația de a oferi feedback colegilor pentru a valoriza contribuția fiecăruia.
  • Planificare detaliată. Elaborați un scenariu detaliat al întregului curs (o „eșalonare didactică”), care să includă succesiunea activităților, bonificațiile și modul de acordare a punctelor.
  • Unelte administrative. Construiți un catalog gamificat (ex.: în Excel) care să conțină toate rubricile necesare, grafica pentru medalii și spațiu pentru clasamentele finale.

 

Exemple / aplicații.

Modelul a fost conceput printr-un proces structurat în opt etape. Acesta a început prin adaptarea fișei clasice a disciplinei cu sarcini și termene limită suplimentare. Apoi, s-au proiectat finalitățile psihologice și comportamentale, stabilind ce anume să fie recompensat și ce consecințe să existe. Elementele concrete de gamificare au inclus puncte pentru atenție, distincții speciale pentru cooperarea în echipă, un clasament pentru performanța generală și un sistem de grade militare pentru progresie. S-au utilizat jocuri didactice pentru delectare, recompense pentru răspunsuri rapide și participare, chiar și alegerea unui avatar a fost recompensată. Etapa finală a implicat construirea unui catalog gamificat detaliat, care includea grafice pentru medalii și clasamente. O provocare practică majoră identificată post-implementare a fost gestionarea manuală a punctelor, în special la echipe. Această sarcină a consumat mult mai mult timp decât se anticipase, subliniind necesitatea stringentă de a căuta soluții digitale pentru automatizarea procesului.

 

Concluzie.

Integrarea gamificării în educație, așa cum demonstrează modelul aplicat, poate oferi o structură riguroasă de învățare și poate menține un nivel ridicat de implicare și motivație, chiar și în condiții de timp limitat. Un design detaliat, care include recompense clare, sisteme de progresie vizibile și elemente de recunoaștere, contribuie semnificativ la succesul programului.

Mesajul simplu pentru comunitate: O planificare atentă a elementelor de gamificare poate transforma radical experiența de învățare, dar este esențial să se anticipeze și să se adapteze la provocările practice, cum ar fi necesitatea unor unelte digitale pentru eficientizare.

 

Bibliografie.

  1. RV didactic (Director). (2021, aprilie 8). Introducere în Gamification și Gamificare didactică. [Video recording]. https://www.youtube.com/watch?v=xnimo3Hw6ng
  2. Văidăhăzan, (2020). Introducere în Gamificare didactică (învățare continuă prin joacă). Presa Universitară Clujeană

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *