Didactic - O zi din viața ta - Prevenție

Activitatea fizică în școli: Cheia succesului academic și a dezvoltării holistice a copiilor.

Sursa subliniază importanța vitală a activității fizice pentru dezvoltarea fizică, mentală și academică a copiilor, menționând că majoritatea tinerilor nu ating nivelul zilnic de mișcare recomandat. Documentul explorează modul în care școlile, în mod paradoxal, adesea limitează oportunitățile de mișcare—fie prin prioritizarea timpului alocat materiilor academice, fie prin utilizarea suspendării recreației ca metodă de disciplină. Totuși, autorii argumentează cu dovezi că activitatea fizică îmbunătățește semnificativ funcțiile cognitive, cum ar fi atenția și performanța la testele școlare, infirmând ideea că timpul suplimentar de clasă este mai benefic. Sursa relevă că școlile americane au primit o notă slabă (D-) pentru sprijinul acordat activității fizice și susține că este nevoie de o schimbare. Prin urmare, articolul pledează pentru o schimbare culturală și politică în mediul școlar, sugerând adoptarea de programe complete și aplicarea principiilor SAAFE pentru a asigura că elevii beneficiază de pauze active și educație fizică de calitate. Aceste măsuri ar trebui să ducă la dezvoltarea „alfabetizării fizice” și să ajute copiii să își atingă potențialul maxim.

Acest articol reprezintă o interpretare educațională a surselor analizate de „RV didactic”.

Temele principale și ideile cheie.

Introducere.

 

Context general (De ce este important subiectul pentru comunitate?).

Activitatea fizică este unul dintre numeroșii factori care influențează creșterea și dezvoltarea copiilor. Un volum mare de dovezi indică faptul că activitatea fizică regulată aduce numeroase beneficii pentru sănătatea fizică, mentală și cognitivă. Pe lângă prevenirea bolilor cronice, activitatea fizică poate ameliora stresul, tulburările de somn, anxietatea și depresia, îmbunătățind în același timp starea generală de bine. Tinerii petrec adesea în jur de 5-7 ore pe zi în fața unui ecran digital, iar activitatea fizică a fost în mare măsură „eliminată” din viața cotidiană a copiilor, din cauza progreselor tehnologice și a altor influențe sociale.

Un scurt fapt-cheie susținut de un studiu sau raport (SUA). Doar aproximativ 24% dintre copiii și adolescenții cu vârsta cuprinsă între 6 și 17 ani participă la cantitatea recomandată de 60 de minute de activitate fizică moderată-viguroasă zilnic.

 

 

Importanța subiectului pentru educație / sănătate.

 

Relevanță pentru comunitate. Deși este înțeleasă în general necesitatea stimulului fizic pentru dezvoltarea sistemelor musculo-scheletice, metabolice și cardiovasculare, sistemul nervos central beneficiază, de asemenea, atunci când copiii sunt activi fizic. Școlile se află într-o poziție unică pentru a sprijini sau a împiedica oportunitățile de activitate fizică, deoarece elevii petrec o mare parte din timpul zilei în acest cadru. Neacordarea unei cantități adecvate de activitate fizică are potențialul de a împiedica dezvoltarea generală, sănătatea și succesul academic al copiilor.

 

Date statistice, studii, rapoarte oficiale cu trimitere la sursă.

  • Performanța academică: Contrar presupunerii că timpul suplimentar dedicat activității fizice în locul subiectelor academice ar scădea performanța elevilor, o analiză a studiilor a concluzionat că adăugarea unei ore de activitate fizică în curriculumul școlar nu a afectat negativ realizările academice și ar putea duce la note mai bune.
  • Beneficii cognitive: Tinerii care sunt mai activi fizic au o durată de atenție mai mare, o viteză de procesare cognitivă mai rapidă și performanțe generale mai bune la testele academice standardizate. Activitatea fizică îmbunătățește capacitatea elevilor de a înțelege, reține și aplica informațiile predate.
  • Corelații pozitive: O meta-analiză a 26 de studii a demonstrat corelații pozitive semnificative între activitatea fizică și performanța academică la materii precum limbi străine, matematică, citit, precum și un comportament îmbunătățit „on-task” (de concentrare pe sarcină).
  • Evaluarea școlilor: Conform unui raport american privind activitatea fizică pentru copii și tineri, școlile din SUA au primit nota „D-” pentru sprijinul acordat activității fizice. Doar 20-26% dintre școli excelează în crearea de politici școlare active și în oferirea de oportunități de activitate fizică.
  • Disciplina și recreația: Deși Academia Americană de Pediatrie a descurajat în mod activ reținerea activității fizice, aproape 80% dintre directori au raportat că școlile lor continuă să elimine recreația ca formă de disciplină pentru comportamentul nedorit.

 

 

Recomandări practice.

 

Școlile pot adopta un model cuprinzător, precum Programul Cuprinzător de Activitate Fizică Școlară (Comprehensive School Physical Activity Program – CSPAP), pentru a oferi elevilor cele 60 de minute recomandate de activitate fizică zilnic, din care cel puțin 30 de minute ar trebui obținute în timpul zilei școlare.

 

Iată 8 implicații specifice pentru promovarea activității fizice în școli, susținute de CSPAP și de legislație:

  1. Eliminarea activității fizice ca pedeapsă: Dezvoltarea de politici școlare și districtuale care interzic utilizarea exercițiilor fizice sau a restricționării recreației ca tactică de gestionare a comportamentului.
  2. Pauze de activitate în clasă: Integrarea unor pauze scurte (de aproximativ 5 minute sau mai puțin) de activitate fizică în lecțiile din clasă, folosind resurse online. Acestea ar trebui să fie ușor de implementat și integrate în concepte academice.
  3. Educație fizică de calitate: Asigurarea a 150 sau mai multe minute de educație fizică săptămânal în timpul școlii.
  4. Recreație zilnică alocată: Alocarea a 20 sau mai multe minute de recreație zilnic.
  5. Transport activ: Promovarea transportului activ prin evenimente precum „bike-to-school days” (bicicleta spre școală) sau „walking school buses” (autobuze școlare de mers pe jos) și dezvoltarea infrastructurii de sprijin.
  6. Teme pentru acasă active: Atribuirea de teme care implică activitate fizică, acolo unde este cazul.
  7. Programe extrașcolare: Adăugarea de sesiuni de activitate fizică (cum ar fi jocul liber supravegheat sau jocuri structurate) în programele înainte sau după școală.
  8. Principii SAAFE: Programele de activitate fizică ar trebui să fie de calitate și să respecte principiile SAAFE (Suportiv, Activ, Autonom, Echitabil și Plăcut – Supportive, Active, Autonomous, Fair, Enjoyable).

 

 

Exemple / aplicații.

 

Un studiu controlat randomizat, conceput pentru a evalua influența pauzelor de activitate fizică în clasă, a observat că timpul petrecut în sarcină (time-on-task) a fost semnificativ mai mare în rândul elevilor după o pauză de 10 minute de activitate fizică în clasă, comparativ cu un grup de control sedentar. Aceasta demonstrează că, departe de a fi o pierdere de timp academic, pauzele scurte de mișcare sunt instrumente practice care îmbunătățesc concentrarea și rezultatele învățării.

 

 

Concluzie.

 

Activitatea fizică este o componentă vitală a unei educații cuprinzătoare și bine echilibrate, având capacitatea de a influența succesul academic al copiilor, sănătatea pe termen lung și starea generală de bine. Școlile au oportunitatea de a contribui pozitiv la necesitățile de activitate fizică ale copiilor fără a compromite mandatul lor educațional. A prețui dezvoltarea holistică a copilului – cognitivă, fizică, socială și emoțională – este esențial pentru ca aceștia să își atingă potențialul maxim.

 

Mesaj simplu pentru comunitate: În calitate de factori de decizie adulți, toți avem un rol de jucat în îmbunătățirea notei slabe pe care școlile au obținut-o în ceea ce privește sprijinul pentru activitatea fizică.

 

 

Bibliografie.

  1. Rosenkranz, R. R., Neuendorf, C. M., Rosenkranz, S. K., & Sauer, K. L. (2020). Just Sit Still and Pay Attention? – A Commentary. The Journal of School Health, 90(5), 345-348. https://doi.org/10.1111/josh.12881